قرآن و آزادی سیاسی

نویسندگان

سید ابراهیم سجادی

چکیده

آزادی سیاسی - از مهم ترین مباحث فلسفه سیاسی - در پرتو دیدگاه آیات قرآن مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. نویسنده پس از تبیین آزادی اجتماعی به عنوان بستر آزادی سیاسی، به مقایسه مفهوم آزادی از نگاه اندیشه غربی و اندیشه اسلامی پرداخته و بر آن است که از منظر قرآن، میان خودسازی و رهایی از اسارت هواها و شهوات، ارتباطی عمیق حکم فرماست و پیروی از غرایز، همانند اطاعت از فرعون ها و طاغوت ها بردگی است.  قرآن با طرح آزادی اجتماعی پس از بندگی خداوند، به کارآیی خودسازی در تحقق بخشیدن به آزادی فرد در حیات اجتماعی اشاره کرده و شرط تحقق آزادی سیاسی را نبود خود کامگی و فشارهای سیاسی و داشتن حق تشکیل حکومت و نظارت بر آن بر شمرده و همانند فلاسفه سیاسی خطر استبداد حاکمان را جدی دانسته، ایشان را از طغیان گری پرهیز می دهد. بر همین اساس، بی طرفی حاکمیت را در رابطه با دین نمی پذیرد و بر اقامه صلات و ایتاء زکات و امر به معروف و دعوت به اسلام تأکید دارد، چنان که تهدید کنندگانِ دینداریِ مؤمنان را مورد پیگرد قرار می دهد. و قوانین بازدارنده علیه ارتداد، محاربه، قتل، زنا، سرقت و شرب خمر در همین راستا و به منظور تأمین امنیت جان، روان، مال، ناموس و حیثیت افراد جامعه تشریع شده است. حال آنکه فلاسفه سیاسی، تشویق به علم آموزی، مبارزه با جهل و بی سوادی، تفکیک قوا و تشکیل جامعه مدنیِ سیاسی یا توده ای را جهت جلوگیری از بروز استبداد در حاکمیّت پیشنهاد می کنند؛ قرآن، آزادی و رشد معنوی، مشارکت سیاسی و نظارت همگانی امت را مطرح می سازد. تفاوت این دو دیدگاه در تعریف آنان نسبت به »امت« و »جامعه مدنی« آشکار است.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

حق انتخاب و آزادی سیاسی از منظر قرآن کریم

هدف پژوهش حاضر واکاوی دیدگاه قرآن کریم پیرامون حق انتخاب در آزادی­ سیاسی بود. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی بوده و نتایج حاکی از آن است که قرآن کریم آزادی سیاسی و حق انتخاب را برای همه شهروندان با هدف رشد و انتخاب برتر به رسمیت شناخته و با به کارگیری آموزه­هایی چون مشورت، امر به معروف و نهی از منکر، نقد و نصیحت، اجرایی می­شود، ابعاد آن را می­توان در مواردی چون «حق انتخاب­گری»، «حق انتخاب شدن» و «حق ت...

متن کامل

نسبت سنجی "عدالت سیاسی" و "آزادی سیاسی" با تأکید بر قرآن کریم

نوشته‌ی حاضر از طریق سنجش نسبت میان "عدالت سیاسی" و "آزادی سیاسی" با تاکید بر قرآن کریم، به دنبال شفاف سازی هر دو مفهوم برآمده است تا ضمن بررسی انواع نسبت و روابط قابل تصور مانند: تباین و گسست، تساوی، عموم وخصوص من‌وجه و عموم و خصوص مطلق، بر این امر تاکید کند که با توجه به رابطه‌ی اخیر، هرگونه عدالتی، آزادی را درون خود دارد؛ زیرا عدالت به معنای احقاق حقوق مردم است و آزادی یکی از مصداق‌های روشن ...

متن کامل

شناسایی آزادی و دیدگاه قرآن

آزادی و دامنه مفهومی این واژه، از مباحث گسترده ای به شمار می رود که امروزه بیش از هر مفهوم دیگری مورد توجه است. آزادی در جهان معاصر، با وجود سیطره و جولان تفسیرهای مکاتب لیبرالیستی از آزادی که تفسیری بلامنازع در ادبیات سیاسی محسوب می شود، اهمیّت و نقشی فزاینده یافته است. این امر دانشمندان مسلمان را ملزم به بازنگری تطبیقی این مقوله می نماید. این مقاله برای فهم دقیق مفهوم آزادی، به بررسی آیات قرآن...

متن کامل

شناسایی آزادی و دیدگاه قرآن

آزادی و دامنه مفهومی این واژه، از مباحث گسترده ای به شمار می رود که امروزه بیش از هر مفهوم دیگری مورد توجه است. آزادی در جهان معاصر، با وجود سیطره و جولان تفسیرهای مکاتب لیبرالیستی از آزادی که تفسیری بلامنازع در ادبیات سیاسی محسوب می شود، اهمیّت و نقشی فزاینده یافته است. این امر دانشمندان مسلمان را ملزم به بازنگری تطبیقی این مقوله می نماید. این مقاله برای فهم دقیق مفهوم آزادی، به بررسی آیات قرآن...

متن کامل

آزادی و آزادگی از دیدگاه قرآن کریم

قرآن کریم بشارت دهنده و پیام آور آزادی در همه سطوح و ساحت های آن بر اساس ساحت های وجودی انسان است و آزادی معنوی و اجتماعی را در ارتباط با ابعاد فردی و جمعی آدمیان ارائه و فرمول عدم تفکیک آزادی درونی و بیرونی را مطرح و مدل نظام مند آزادی اندیشه و عقیده را در ارتباط با آزادی درونی و معنوی ترسیم و تفسیر کرده است. در مقاله پیش رو ازادی معنوی و اجتماعی بر محور آیات و احادیث تحلیل و تعلیل گشته و معنو...

متن کامل

قرآن و آزادی از منظر استاد مطهری

 دیدگاه‌هاى شهید مطهرى درباره آزادى و مباحث پیرامونى آن از منظر آموزه‌هاى قرآن مورد بررسى قرار گرفته است.  شمارى از اندیشمندان نقش دین را در صحنه سیاسى و اجتماعى باور ندارند و عده‌اى چنین نقشى را باور دارند گروه دوم گاه حقوق بشر موضوعه را مبنا قرار مى‌دهند و آیات را تطبیق و یا تأویل مى‌کنند و گاه اعلامیه حقوق بشر را نه یکسره مى‌پذیرند و نه یکسره ردّ مى‌کنند. شهید مطهرى از دسته اخیر است. اقسام آ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای قرآنی

جلد ۹، شماره ۳۵-۳۶، صفحات ۱۴-۴۷

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023